ایذه شهر سنگنبشته ها

ایذه یکی از پایتخت های گذشته ایران است

ایذه شهر سنگنبشته ها

ایذه یکی از پایتخت های گذشته ایران است

روستای شمی و مرد پارتی

یک کارگر ساده روستایی در منطقه شمی شهر ایذه 3 سال پیش در حین ساختن خانه‌اش به مجسمه‌ای 120سانتیمتری و همشکل مرد اشکانی برخورد کرد که گفته می‌شود فردی با اغفال این کارگر، مجسمه را که هنوز باستانی بودنش تایید نشده، ربوده است.
به گزارش مهر، وقتی کشاورز روستای شمی شهرستان ایذه استان خوزستان تنه کامل مجسمه را از دل خاک بیرون آورد، چند کشاورز دیگر که او را مشغول کند و کاو در زمین دیده بودند، سر رسیدند. به نظر آنها این مجسمه شباهت بسیاری به مجسمه مرد اشکانی داشت که چند سال پیش در همین منطقه کشف شده بود، یعنی همان مجسمه مرد ایذه یا شمی یک دست موجود در موزه ایران باستان، با این تفاوت که پاهای او به هم چسبیده و تمام قسمت‌های بدنش سالم است. به پیشنهاد یکی از روستاییان، مجسمه به فردی که گفته می‌شد در زمینه اشیای عتیقه و تاریخی اطلاعات زیادی دارد داده شد تا آن را به اداره میراث فرهنگی ایذه تحویل دهد. آن مرد آمد، اما او نه از کارکنان میراث فرهنگی بود نه دلسوز میراث فرهنگی. بعد از چند روز هم دیگر کسی آن مرد را ندید. کشاورز روستایی پیگیر یافتن مجسمه و آن مرد شد. او هر کجا نشانی از آن مرد را می‌داد تنها می‌شنید که او یک قاچاقچی اشیای عتیقه بوده است و نباید مجسمه را به دستش می‌داده، چون حتما تا الان مجسمه را به دلالان فروخته است. اکنون 3 سال از آن ماجرا گذشته و کشاورز روستایی دوباره مردی که مجسمه را برده بود دید، اما آن مرد انکار کرد که چنین مجسمه‌ای را دیده و تحویل گرفته است. پیگیری‌های خانجان باقری، کشاورز روستایی برای یافتن مجسمه به آنجا رسید که مسوولان نیروی انتظامی شهرستان ایذه خودش را به دلیل این‌که نمی‌تواند ثابت کند که قصد داشته این مجسمه را به اداره میراث فرهنگی ایذه برساند و مهم‌تر آن‌که مجسمه را به کسی که نمی‌شناخته سپرده، دستگیر کردند.

غیر از باقری، مرد قاچاقچی معروف به آقای پ هم با شکایت این مرد روستایی به زندان افتاد تا جرمش مشخص شود. اکنون هر دو به قرار وثیقه آزاد هستند تا در آینده با تشکیل دادگاهی موضوع پیدا شدن مجسمه تاریخی حل شود. این در حالی است که جلیل رحمانی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی ایذه در گفتگو با مهر وجود چنین مجسمه‌ای را در حد یک شایعه می‌داند و می‌گوید: موضوع یافتن این مجسمه مربوط به 3 سال پیش است. ما نمی‌دانیم آیا واقعا چنین مجسمه‌ای وجود داشته یا نه، اما به هر حال پیگیر این موضوع هستیم. از سوی دیگر، یکی از فعالان میراث فرهنگی در استان خوزستان با بیان این‌که روستای شمی در شهرستان ایذه از نظر تاریخی و کشف آثار باستانی بسیار با‌ارزش است، به کشف مجسمه مرد اشکانی در چند سال پیش در همین منطقه از شهرستان ایذه اشاره می‌کند و تاکید دارد: با این اوصاف و داشتن اطلاعات تاریخی این منطقه، اظهارنظر یک فرد روستایی مبنی بر پیدا شدن مجسمه‌ای شبیه به مرد اشکانی دور از ذهن نیست. دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان هم می‌گوید: افرادی که این مجسمه را پیدا کرده‌اند بهترین شاهد برای اثبات وجود چنین مجسمه‌ای هستند. از سوی دیگر، با فرض این‌که چنین مجسمه‌ای وجود دارد باید پیگیر یافتن مجسمه و جلوگیری از معامله آن توسط دلالان باشیم. (نقل از روزنامه جام جم)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد